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In the meantime I was dressing, and I picked up our position on my chart, and set a course to pick up Titanic. The course was north 52 degrees west true 58 miles from my position. I then sent for the chief engineer. In the meantime I was dressing and seeing the ship put on her course. The chief engineer came up. I told him to call another watch of stokers and make all possible speed to the Titanic, as she was in trouble. He ran down immediately and told me my orders would be carried out at once. After that I gave the first officer, who was in charge of the bridge, orders to knock off all work which the men were doing on deck, the watch on deck, and prepare all our lifeboats, take out the spare gear, and have them all ready for turning outboard. Immediately I had done that I sent for the heads of the different departments, the English doctor, the purser, and the chief steward, and they came to my cabin, and then I issued my orders. I do not know whether you care to hear what my orders were exactly. SENATOR SMITH: Yes, sir; we would like to hear them. MR. ROSTRON: As a matter of fact, I have them all written down here. We carry an English doctor, an Italian doctor, and a Hungarian doctor. My orders were these: English doctor, with assistants, to remain in first-class dining room. Italian doctor, with assistants, to remain in second-class dining room. Hungarian doctor, with assistants, to remain in third-class dining room. Each doctor to have supplies of restoratives, stimulants, and everything to hand for immediate needs of probable wounded or sick. Purser, with assistant purser and chief steward, to receive the passengers, etc., at different gangways, controlling our own stewards in assisting Titanic passengers to the dining rooms, etc.; also to get Christian and surnames of all survivors as soon as possible to send by wireless. Inspector, steerage stewards, and master at arms to control our own steerage passengers and keep them out o the third-class dining hall, and also to keep them out o the way and of the deck to prevent confusion. |
Pendant que je m’habillais, j’ai relevé notre position sur ma carte, et j’ai mis le cap sur le Titanic. Le cap était au nord à 52 degrés ouest, à 58 miles (107 km) de ma position. J’ai alors demandé le chef mécanicien. Entre-temps, je m’habillais et je voyais le navire changer de cap. Le chef mécanicien est arrivé. Je lui ai dit d’appeler d’autres chauffeurs et de faire tout ce qui est possible pour le Titanic, car il était en difficulté. Il s’est précipité et m’a dit que mes ordres seraient exécutés immédiatement. Par la suite, j’ai donné l’ordre au premier officier, qui était responsable de la passerelle, d’arrêter tout le travail que les hommes faisaient sur le pont, la garde sur le pont, et de préparer toutes nos embarcations de sauvetage, de sortir l’équipement de rechange et de les préparer à pivoter vers l’extérieur. Aussitôt j’ai envoyé chercher les chefs des différents départements, le docteur anglais, le commissaire de bord, et le chef intendant, et ils sont venus à ma cabine, et puis j’ai donné mes ordres. Je ne sais pas si vous voulez savoir exactement quels étaient mes ordres. LE SÉNATEUR SMITH : Si, monsieur; nous aimerions les entendre. M. ROSTRON : En fait, je les ai tous ici. Nous avons un médecin anglais, un médecin italien et un médecin hongrois. Mes ordres étaient les suivants : Au médecin anglais, avec des assistants, de rester dans la salle à manger de première classe. Au médecin italien, avec des assistants, de rester dans la salle à manger de deuxième classe. Au médecin hongrois, avec des assistants, de rester dans la salle à manger de troisième classe. Chaque médecin d’avoir des vivres, stimulants, et tout à portée de main pour les besoins immédiats des blessés probables ou malades. Au commissaire de bord, avec commissaire de bord adjoint et commissaire en chef, pour recevoir les passagers, etc., à différentes passerelles, contrôlant nos propres commissaires pour aider les passagers du Titanic dans les salles à manger, etc.; aussi pour obtenir leurs prénoms et noms de famille de tous les survivants dès que possible à envoyer par radio. A l'inspecteur, stewards 3ème classe et maître d’armes pour contrôler nos propres passagers de 3ème classe et les tenir à l’écart de la salle à manger de troisième classe, et aussi les tenir à l’écart de la coursive et du pont pour éviter la confusion. |
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